You are currently viewing رشد و توسعه فردی

رشد و توسعه فردی

بر اساس دیکشنری کمبریج، رشد فردی شامل فعالیت هایی است که توانایی ها و پتانسیل های فرد را توسعه می دهد و کیفیت زندگی و تحقق رویاها و آرزوها را افزایش می دهد. رشد و توسعه‌ی فردی علاوه‌بر زندگی شخصی، بر روابط اجتماعی و موقعیت شغلی افراد هم تاثیر دارد. رشد فردی در عرصه‌های مختلف می‌تواند عمل کند و رشد و پیشرفت را برای انسان به ارمغان بیاورد.

به بیان دیگر رشد فردی یعنی شما رو خودتون کار کنید، تمرکزتون رو از دیگران بردارید و به خودتون معطوف کنید. هر روز یک قدم کوچک به سمت بهتر شدن بردارید و تنبلی نکنید و مدام خودتون رو تو مسیر موفقیت ببینید. مسئولیت صد در صد زندگیتون رو بر عهده بگیرید و از اینکه شکست ها و ناکامی هاتون رو به گردن دیگران بندازید، اجتناب کنید.

نتیجه‌ی این رشد فردی چیه؟

با ما همراه باشید

مقدمه و تعریف رشد فردی

بر اساس دیکشنری کمبریج، رشد فردی شامل فعالیت هایی است که توانایی ها و پتانسیل های فرد را توسعه می دهد و کیفیت زندگی و تحقق رویاها و آرزوها را افزایش می دهد. رشد و توسعه‌ی فردی علاوه‌بر زندگی شخصی، بر روابط اجتماعی و موقعیت شغلی افراد هم تاثیر دارد. رشد فردی در عرصه‌های مختلف می‌تواند عمل کند و رشد و پیشرفت را برای انسان به ارمغان بیاورد.

به بیان دیگر رشد فردی یعنی شما رو خودتون کار کنید، تمرکزتون رو از دیگران بردارید و به خودتون معطوف کنید. هر روز یک قدم کوچک به سمت بهتر شدن بردارید و تنبلی نکنید و مدام خودتون رو تو مسیر موفقیت ببینید. مسئولیت صد در صد زندگیتون رو بر عهده بگیرید و از اینکه شکست ها و ناکامی هاتون رو به گردن دیگران بندازید، اجتناب کنید.

نتیجه‌ی این رشد فردی چیه؟

رشد یا توسعه فردی ، همان چیزی است که می‌تواند ما را به موفقیت برساند.همچنین رشد فردی منجر به افزایش اعتماد به نفس، فزایش عزت نفس، کاهش یافتن ترس از شکست، لذت بردن بیشتر از زندگی ، تجربه‌ی حس بهتر نسبت به خود به دلیل وقت گذاشتن بیشتر روی خود و تجربه‌ی موفقیت بیشتر از قبل می شود.

رشد فردی

مولفه‌های رشد فردی:

  • تمرکز بر خود و زندگی‌مان جهت کسب آگاهی
  • تلاش برای ارتقا و تعالی
  • تغییرعادت‌ها
  • تلاش و کوشش مداوم برای قرار گرفتن در مسیر درست و موفقیت
  • دستیابی به شناخت بهتر از خود و اطلاع از نقاظ ضعف و قوت خود
  • تلاش برای پذیرش خود، آنگونه که هستیم.
  • تلاش برای تقویت نقاط ضعف.
  • پذیرش دیگران واقعیت آنگونه که هست و تلاش برای بهبود و ارتقا شرایط موجود تا حد امکان.
  • واقع‌بینانه‌تر رفتار کردن در برخورد با خودمان و دیگران
  • بین خودمان و دیگران تمایزی قائل نشویم.
  • بکارگیری عقل و منطق در تمامی زمینه‌ها
  • ویژگی برجسته این افراد: مسئولیت‌پذیری و سخت‌کوشی

دلایل اهمیت رشد فردی:

  1. خروج از حاشیه‌یی امن و به تبع آن، پیشرفت کردن
  2. خودشناسی و آگاهی یافتن از نقاط ضعف و قوت خود
  3. بهبود و ارتقای سلامت روان
  4. جهت‌دهی به زندگی و یافتن معنا
  5. افزایش توجه و تمرکز
  6. تصمیم‌گیری‌های بهتر
  7. بهبود روابط با اطرافیان

رابطه‌ی رشد فردی و موفقیت

چی باعث موفقیت میشه؟

رشد فردی چطوری می‌تونه در موفق شدن ما تاثیر داشته باشه؟

رشد فردی
  • صبر

یک آزمایش طولی به اسم آزمایش مارشمالو انجام شده.کودکان رو در اتاقی قرار دادن و بهشون گفتن “می‌تونی این مارشمالورو بخوری یا صبر کنی تا من برم بیرون و برگردم و اگر این مارشمالورو نخورده باشی،یکی دیگه هم بهت جایزه میدم” .

 حالا مسئله تو این آزمایش اینه که آیا بچه‌ها تصمیم میگیرن صبر کنن و پاداشش رو بگیرن یا لذت آنی رو ترجیح میدن؟

با توجه به اینکه مدت زمانی که کودک باید صبر می‌کرد و انتظار می‌کشید معلوم نبود و تعدادی از آن‌ها مارشمالوی روبه‌روی خودشون رو خوردن.

طی پیگیری چند ساله مشخص شد که این بچه ها در بزرگسالی هم باهم فرق میکنن!بچه هایی که به امید پاداش،مدت نامعلومی رو صبر کردن،در آینده افراد موفق تری بودن و مدارج علمی و شغلی بهتری رو به دست آوردن.

  • پاداش معوق

همانطور که در این آزمایش مشاهده کردیم،مفهومی به نام “ارضا آنی” وجود دارد که بدین معناست: این افراد توانایی به تاخیر انداختن دریافت پاداش رو ندارن و به همین دلیل غالبا دستاورد های بزرگی در زندگی ندارن. این افراد نمیتونن برای دستیابی به چیزی که میخوان،صبر کنن. این مسئله می‌تواند ناشی از افزایش سرعت زندگی نسبت به گذشته،باشد که باعث شده تا تحمل فرآیند با سرعت پایین بسیار سخت شود.مثل چی؟ مثل یادگرفتن یک مهارت جدید، یک سال درس خواندن و کنکور دادن و … .

توصیه‌ی ما این است که صبر کردن رو یاد بگیریم.

هدف بزرگ، ترسناک و دست‌یابی ناپذیرتر بنظر می‌رسد و به همین دلیل بهتر است آن را به چندین هدف کوچیک تر و قابل دسترس یابی داشته باشیم که مدت زمان کوتاه تری برای دستیابی نیاز دارد. بدین‌ترتیب می‌توانیم رغبت تلاش کردن و در مسیر پیشرفت موندن را داشته باشیم.

  • تلاش عامدانه

علاوه‌بر صبرو دستیابی به لذت معوق، باید تلاش کردن عامدانه رو هم یادبگیریم که یعنی پایش و ارزیابی آنچه انجام داده‌ایم. وقتی کاری را که انجام داده‌ایم نقد و بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قوت آن‌را می‌یابیم؛ دفعه‌ی آینده می‌توانیم آن‌را بهتر، موثرتر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهیم.نکته‌ی مهم و جالب اینجاست که سهم تلاش عامدانه در موفقیت افراد به مراتب بیشتر از سهم هوشبهر آنهاست.

  • برنامه‌ریزی

برای رشد و توسعه‌ی فردی رویا پردازی کنید، اهدافتان را شناسایی کنید و برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.برنامه‌ای را در نظر بگیرید که نه خیلی آسان و حوصله‌سربر باشد که رغبتی به انجامش نداشه باشید و نه آنقدر سخت و پیچیده که نتوانید به آن متعهد و پایبند بمانید.لازم به یادآوریست که برای بهتر شدن حالات روانی خود، درحال تلاش کردن هستید پس خود این مسئله نباید عامل استرس و فشار شود.

پیشنهاد من به شما برنامه‌ریزی سبک و با گام‌های کوچک ولی مداوم است.

رشد فردی
رشد فردی

پیشنهاد هایی برای رشد فردی:

  1. مطالعه‌ی روزانه(مطمئن باشید روزانه 5 صفحه کتاب خواندن به مراتب بهتر از کتاب نخواندن است/مطالعه‌ی مقاله)
  • هفت عادت مردمان مؤثر(نویسنده: استفن کاوی)
  • نگرش یعنی همه چیز(نویسنده:جف کلر)
  • باشگاه پنج صبحی ها (نویسنده:رابین شارما)
  • اثر مرکب (نویسنده: دارن هاردی)
  • آیین دوست یابی (نویسنده: دیل کارنگی)
  • برتری خفیف (نویسنده: جف اولسون)
  • حکایت دولت و فرزانگی (نویسنده: مارک فیشر)
  • قدرت عادت (نویسنده: چالز داهیگ)
  • خودتو شارژ کن (نویسنده: مجتبی مصطفایی)

2. یادگیری زبان جدید

3. انجام سرگرمی‌های جدید در اوقات فراغت

4. شرکت در دوره‌های آموزشی برای یادگیری مهارت‌های جدید

5. غلبه بر ترس‌ها

6. ارتقا مهارت‌های موجود

7. تنظیم ساعت خواب و بیداری:

من “سحرخیز باش تا کامروا شوی” را قبول ندارم.افراد ساعت بیولوژیکی منحصر به فردی دارند و لزومی ندارد فردی که شب‌نگام، بازده و عملکرد بهتری دارد، سحرخیز شود و متعاقبا افت عملکرد پیدا کند

8. فعالیت بدنی روزانه(مثلا پیاده‌روی.لزومی ندارد در ابتدای مسیر، ورزش سنگینی انتخاب شود )

9. برنامه‌بلند مدت و برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف

10. همراه پیدا کنید و در مسیر مشترکتان، باهم به رقابت سالم بپردازید و به‌یکدیگر انگیزه دهید

11. درمورد مسیری که پیش گرفته‌اید از آشنایان نزدیک خود،بازخورد بگیرید.

12. روی فهرست کارهای روزانه‌تان متمرکز بمانید

برای جلوگیری از اتلاف وقت، برنامه‌ی روزانه داشته باشید.ترجیحا منعطف باشد و زمانی را برای تفریح و استراحت درنظر بگیرید

  1. هدف‌گذاری

اهداف شما باید متعادل باشند و شما را به چالش بکشند. به عنوان مثال اگر توان نهایی شما این است که در باشگاه 20 کیلو وزنه بزنید، وزنه‌ی 25 کیلویی و یا وزنه‌ی 5 کیلویی مناسب شما نخواهد بود.اولی بیشتر از 100درصد توان شماست و شمارا فرسوده میکند و دومی هیچ کمکی در قوی‌تر شدن عضلاتتان نمی‌کند.

  1. پذیرش نقص‌‌ها
  2. اقدام عملی

خیلی وقت‌ها منتظر بهترین فرصت، بهترین امکانات و زمان مناسب هستیم؛ واقعیت این است که بهتر است هرچه زودتر شروع کنیم و در ادامه‌ی راه پیشرفت کنیم.

  1. الگو برداری از ویژگی خوب اطرافیان
  2. ترک عادات بد
  3. ایحاد و ارتقا عادات خوب
  4. ثبت افکار و فعالیت‌های روزانه

این کار هم به شما کمک می‌کند تا فضای ذهنی خود را خلوت کنید و از نشخوار فکری بپرهیزید، هم به شما امکان ثبت پیشرفت‌هایتان را می‌دهد.

  1. کاهش زمان استفاده از برنامه‌های موبایل
  2. مدیتیشن
  3. استراحت

زمانی را برای تجدید قوا خود در نظر بگیرید.

  1. تعهد به رشد فردی

 

برای شروع راه با رواندرمانگر و مشاور خانم شهره جعفری در این زمینه صحبت کنید و با برنامه ریزی مناسب و صحیح قدم در راه پیشرفت و هموار کردن راه رشد خود بردارید.

شهره جعفری

خانم شهره جعفری مشاور خانواده و رواندرمانگری ، با سابقه 15 سال فعالیت در حوزه های تخصصی روانشناسی در حوزه های روان درمانی بیماری های روانشناختی ، افسردگی ، کمال گرایی ، وسواس ، اضطراب ، رواندرمانی اختلالات شخصیتی و ..